Zeilen:
Mijn liefde voor het water werd gewekt toen ik als 11-jarige jongen een oude sloep met emmerzeil-tuig van mijn vader kreeg.
Mijn vriend en ik zeilden er mee op het "Wijde Blik" nabij Kortenhoef.
Het standaardwerk "De Zeilsport" van H.C.A. van Kampen hielp ons op weg.
Later zeilden we ook nog enkele jaren in een houten kajuitzeiljacht van 7 m. lengte, type bakdek, op het IJselmeer en de Friese wateren.
Beide kozen we voor een carriere bij de koopvaardij. We volgden onze opleiding tot stuurman 3e Rang Grote Handelsvaart aan de "Zeevaartschool van het Zeemanshuis" aan de Foeliedwarsstraat te Amsterdam. Na enkele jaren kozen we toch allebei weer voor een baan aan de vaste wal. Een keuze voor het gezinsleven.
De Broes, onze Hurley-800, werd in 1981 in Denemarken gebouwd en heeft serienummer 90.
Na de aanschaf in 1999 volgde een grote schoonmaak en werd er gepoetst en gelakt.
In de jaren daarna volgden enkele aanpassingen:
2000 |
Aanschaf van zeilhuik met lazy jacks (Main drop system)
Relingdraden vernieuwd. |
Voor de "alleen-zeiler" een groot gemak. |
2001 |
Wegneembare eikenhouten planken gemaakt op voor- en achtersteven voor mastondersteuning tijdens winterstalling |
De plank op de achtersteven in gewild als zitplaats. |
2002 |
Groot onderhoud motor: Nieuwe zuigerveren en nieuwe cylindervoering. |
Door Clouds Int. b.v. in Lopik. |
2003 |
Nieuw toilet geinstalleerd en kuiptafel gemaakt. |
Zie foto hierboven. |
2004 |
Nieuwe matrassen/kussens op de banken.
Nieuwe vloerbedekking.
Twee comfortabele kuipstoeltjes gemaakt. |
|
2005 |
Nieuwe vouwdeur (gewapend textiel) tussen kajuit en voorpiek. |
|
2006 |
Nieuw grootzeil en fok. |
Zeilen van Hook, gemaakt door zeilmaker Kees van Vliet in Middelharnis. (losse broek). |
2007 |
GPS type Furuno GP-32 geinstalleerd.
Licht-accu vernieuwd. |
Zie foto.
Onderhoudsvrije accu 60 ah. |
2008 |
Vijf extra lagen epoxy (Int. gelshield) aangebracht op het roerblad. |
Het ontstaan van blaasjes in de gelcoat van het roerblad wordt zo voorkomen.
|
Tijdens de jaarlijkse winterstalling op het droge blijft de mast meestal overeind staan.
In het najaar wordt de buitenzijde van de romp schoongemaakt en wordt een enkel blaasje in roer en/of scheg open geslepen.
Deze blaasjes bevinden zich net onder de gelcoat en verzwakken het laminaat dus niet.
De putjes die zijn ontstaan door het slijpen worden in het voorjaar gevuld met polyester of epoxy.
Daarna wordt het onderwaterschip in de antifouling gezet en wordt de romp bovenwater gepoetst.
Twee kuipstoeltjes.
Gebruiksklaar (rechts) en gedemonteerd (links): Rugleuning is in zitting geschoven.
Zie foto hierboven.
De GPS is gemonteerd op een scharnier, waardoor hij in het horizontale vlak 180 graden gedraaid kan worden, en vanuit de kuip afgelezen en bediend kan worden.
Onder het brugdek heb ik wegneembare opbergvakjes gemaakt
=====================================